Mi is pontosan egy barista munkája? Mitől nevezhető ő szakembernek? Nézzük meg, hogy a manapság igazán divatossá vált szakma mögött milyen mélységek rejtőznek!

Azt mondhatnám, hogy a barista szakma nem pusztán egy foglalkozás, amit egy pár hetes tanfolyamon elsajátíthatsz, hanem annál sokkal több.  Ezt a tanítványainknak is mindig kihangsúlyozzuk. Mi abban tudunk segíteni, hogy a jó alapokat együtt lerakjuk, de baristának lenni több, mint egy foglalkozás. Ez a munka tele van fejlődési lehetőséggel, mindig van mit tapasztalni, megfejteni, kitalálni benne. Kreatív és monoton egyszerre. Szolgálat és szenvedély. Hobbi és tudomány, elmélet és gyakorlat egyensúlya, egyszerre mozgatja a kreatív bal agyféltekét és a logikus jobbat. De ha össze kéne szedni, mik azok a tulajdonságok, képességek, amikkel szerintünk minden baristának rendelkeznie kéne, akkor talán a következő tényezőket kéne figyelembe venni.

Miből áll pontosan a barista munkakör? Mit csinál egy barista?

Kávét készít? Vendégeket szolgál ki? Esetleg a tapasztalatait és a tudását bővítve segíti az ipar fejlődését, mint egy nagykövet?

Nos, ha valaki igazán a szívből, lélekből dolgozik, akkor ezeket mind szem előtt tartja. Persze kinek mi emelkedik ki jobban, ez már az egyéntől függ. Vannak, akik azt vallják, a kávé ízének emléke kevésbé ég be a vendégbe, mint az, hogy milyen kiszolgálást kapott. Így a prioritás mindig az udvarias és mosolygós kiszolgálás, mindemellett persze a lehető legfinomabb kávét adni.

A másik tábor azt vallja, hogy a kávé elkészítésének precíz művelete és az ízek tudatos előcsalogatása teszi izgalmassá és magas szintűvé ezt a szakmát. Ezek a kollégák a kiszolgálás gyorsaságát is hajlandóak beáldozni a minőség asztalán, felvállalva ezzel azt a kockázatot, hogy aki gyorsan akar koffeinhez jutni, nem feltétlen hozzájuk tér majd be.

A 2018-as, lengyel Barista bajnok, Agnieszka Rojewska úgy véli, ő pont a két tábor között van félúton. Ő a baristákat „csendes szuperhősöknek” nevezi, hiszen ők azok, akik azt a bizonyos létfontosságú reggeli kávét elkészítik a munkába igyekvőknek.

Talán nem is kell szétválasztani a két tábort, minőség a kávéban és a kiszolgálásban, ezt érdemes szem előtt tartani, ha baristák akarunk lenni.

Baristák vs. Technológia

A technika megállíthatatlanul fejlődik és látjuk, hogy ma már elég könnyen lehet kávéfőző gépekhez jutni, amihez nem kell barista, és elkészíti otthon a kávénkat. Sokan egyetértenek ennek ellenére abban, hogy a baristákat nem lehet gépekkel helyettesíteni. Igaz, ma már igazán profi technológiával, akár távoli vezérléssel és alkalmazásokkal lehetséges előre programozott gépekkel szinte tökéletes extrakciót produkálni egy kávéban, az emberi tényező fontos a közvetítésben. Azt a varázslatot, azt a pillanatot, azt a hangulatot, ami a kávézókban jelen van, a kiszolgálás örömét és a jó szót egy gép nem tudja helyettesíteni és talán ez így van rendben.

A legfontosabb barista tulajdonságok

Agnieszka szerint a kávé folyamatainak megértése legalább olyan fontos, mint az elkészítés gyakorlata. „A baristáknak soha nem szabad leállni a tanulással – teszi hozzá – ha folyamatosan olvasol, kutatsz a szakmában, akkor leszel képes fejlődni.”

Ezzel maximálisan egyet tudunk érteni. Nem elég elkészíteni egy kávét, hanem tudni is kell róla beszélni. Sőt, ha nem ismerjük igazán a kávénkat, akkor nem is fogjuk tudni hogyan készítsük el a legjobban. Ezért egy jó barista mindig törekszik az alapanyag alapos megismerésére.
A barista, mint kutató munkatárs…
Erre kiváló módszer a cupping. (korábbi cikkünkben „Kávébár bazár 2020” olvashatsz a cuppingolás folyamatáról) Minél több cuppingot tartunk, annál jobban kiélesednek az érzékszervek, másrészről pedig a kávénk ízvilágáról és tulajdonságairól így fogunk tudni csak igazán hitelesen beszélni.
Jó lehetőség ez arra is, hogy magunk fejlesztésén és a vendég informálásán túl a pörkölővel és akár a termesztővel is megoszthassuk tapasztalatainkat. Nem beszélve arról, hogy ha minden beérkező kávét, amit azelőtt nem kóstoltunk cuppinggal tesztelünk, akkor nagy eséllyel tudni fogjuk pontosan milyen minőséget kaptunk és azt is, hogy mit tudunk kihozni belőle.

A barista, mint pultos…

Ha a kávékészítés gyakorlatát nézzük, akkor az egyik legfontosabb tulajdonság talán a konzisztencia. Egy baristának a munka fázisait úgy kell tudnia kialakítani, hogy mindig ugyanolyan minőségben legyen képes elkészíteni a kívánt italt. Legyen szó latte artról, ízekről vagy felszolgálásról. Ez sok gyakorlatot és figyelmet kíván. A rutin mozdulatokon kívül egyszerre folyamatos jelenlét is szükségeltetik, hiszen a kávé egy élő szervezet, ezáltal nem lehet mindig megjósolni a viselkedését. Azt viszont meg lehet tanulni, hogy milyen szabályok mentén változik. A barista tehát egyben minőségellenőr is, aki a megszokott mozdulatok közben ellenőrzi a szükséges körülmények és tulajdonságok, eszközök meglétét. Ezzel biztosítja a konzekvens munkát, amiből a vendég már csak annyit vesz észre, hogy teljesen természetes módon mindig ugyanolyan finoman és szépen kapja meg az áhított kávéját.

A barista, mint ember…

A tudományos és a gyakorlati oldalon túl pedig a baristának emberként is helyt kell állnia. Hiszen az ő tolmácsolásában kerül a termék a vendég elé. Ami neki olykor rutin feladat, az a vendégnek lehet, hogy a nap legbensőségesebb 5 perce, ezért számít, hogy baristaként milyen emberi értékekkel tölti fel a pillanatot. Egy mosoly, egy jó szó. Emlékezni a törzsvendégek szokásaira. Emberi kapcsolatokat építeni. Észre venni, hogy ki az, akit érdekelne a kávé mögötti érdekes világ és mesélni, amikor nyitott. Észre venni, ha valaki semmi másra nem vágyik, mint a kávéjára. Nem zokon venni a morcos reggeli arcokat, átvarázsolni mosollyá az elcsigázott péntekeket. Persze mindezt úgy, hogy a barista is ember, vannak érzései, rossz napjai, fáradt időszakai. Ez a szakma is, mint a vendéglátásban sok másik, empátiára képes és a viselkedés pszichológiájára nyitott személyiségeknek való.

A barista, mint versenyző…

Nos igen, a legjobb baristák évente megbirkóznak egymással a világbajnoki címért. Mondhatni ennek a világnak is van egy élvonala, ahol minden tulajdonságnak maximálisan együtt kell állni ahhoz, hogy jó eredményt érjen el egy barista. De vajon ki alkalmas egyáltalán arra, hogy a versenyen részt vegyen?
Nos, minden olyan barista, aki úgy érzi, hogy mint kutató, pultos és ember, szeretné kihozni magából a legtöbbet a kávé terepén, és bírja a kritikát illetve a nagy nyomást, annak biztosan hasznos tapasztalat lehet egy bajnokság. Az biztos, hogy rengeteg felkészülés és gyakorlás szükséges, hiszen a zsűri elé egy egész kerek technikai és kreatív előadással kell kiállni, amiben a választott kávé tökéletes prezentációján túl elő kell állni egy új, kreatív ital ötlettel is.

Az eredeti kérdésünk az volt, mi a feladata egy baristának? A válasz talán az, hogy a barista legfőbb feladata egy egyensúly megtartása a tudomány, a gyakorlat és a kommunikáció között. A lelkiismeretes barista talán joggal mondható a kávé nagykövetének, aki a kávé feldolgozásában összes érintettet képviselve felelős a végső szolgáltatás minőségéért. Az ő keze munkája, szavai és viselkedése teszi fel az I-re a pontot abban a hosszú és összetett folyamatban, amit a kávé átél az elültetése pillanatától. Mi ez, ha nem felelős és összetett küldetés? Ezt sem lehet máshogy csak szívvel-lélekkel csinálni, különben elveszti a varázsát és a barista nem lesz több, mint egy kávékészítő gép.

HA TETSZETT AMIT MA TANULTÁL A kávékról, AKKOR VÁRUNK SOK SZERETETTEL Barista Tanfolyamainkon BUDAPESTEN 2020.xx.xx.-ÁN! 16:00 BEIRATKOZÁS, 17:00-KOR MÁR KEZDŐDIK AZ ELSŐ ELMÉLETI ÓRA! A Barista Akadémia ÉS A Mojito Mixeriskola A KÖVETKEZŐ TANFOLYAM TÍPUSOKAT INDÍTJA EL, EZEN AZ IDŐPONTON: ALAP Barista, HALADÓ barista tanfolyam, ALAP mixertanfolyam, HALADÓ mixertanfolyam, 2 IN 1 MIXER ÉS BARISTA TANFOLYAM.

LEGYEN A SZAKMÁD A SZENVEDÉLYED, IRATKOZZ BE MÉG MA!
KÉRDÉSED VAN? +36 20 35 84 00
ÍRJ NEKÜNK! INFO@MOJITO.HU
CÍMÜNK: 1071 BUDAPEST, LÖVÖLDE TÉR 2.
NYITVA TARTÁS: MUNKANAPOKON 12:00-18:00