Kávé-tőzsde? Létezik? Mitől drágább a specialty? Megéri?

Tudtátok, hogy léteznek kávé-aukciók is? Bizony, előfordul, hogy egy-egy zacskó kávé licitálás útján rekordáron talál gazdára. Az ilyen kávék általában díjnyertes kávék a szakma által nagyra tartott versenyeken. Az ilyen esetek pedig természetesen befolyásolják az egész kávépiac gazdasági alakulását. Mai cikkünkben abban mélyülünk el kicsit, hogy miként formálódik a kávé gazdasági mutatója. Ahhoz, hogy teljesebb képet kapjunk, meg kell néznünk a gyártók, az értékesítők és a vásárlók perspektíváját is.

Hogyan határozzák meg egy kiemelkedően drága kávé árát?

Azok a kávék, amik ilyen sokba kerülnek legtöbbször díjnyertes kávék, tehát komoly megmérettetésen esnek túl. Jordan Dabov, egy bolgár pörkölőnek, a Dabov Specialty Coffee-nak a vezérigazgatója. Mesél nekünk arról, hogy nem kisebb nívójú versenyeken, mint a Best of Panama (BoP) vagy a Cup of Excellence (CoE) mérettetnek meg ezek a kávék, komoly bírói értékelés után kapják meg azt a minősítést, amitől ilyen mértékben megnövekszik az értékük.

A BoP egy olyan verseny, ahol a panamai termelők kávéit pontozzák minőségi szempontok szerint. Ezután kerülnek a kávék az aukciókra, ahol a legmagasabb licitet ajánló megszerezheti a díjnyertes kávékat. A La Hacienda Esmeralda egy családi gazdaság, akik elsőként mutatták be a Geisha kávét ezen a versenyen. Ezzel új fejezetet nyitottak a drága kávék aukción történő eladásában és ösztönözték a többi termesztőt is a minőségük javítására.

A CoE a másik legrangosabb verseny, ahol az első 10 kávét legalább 120-szor cuppingolják (kóstolják), melyeket aztán az ízvilág, az első kortyérzet és az ízek egyensúlya szerint értékelnek. A tavalyi évben Jordánia egy Honduras kávéért, amit a CoE 1.-ként értékelt megközelítőleg 70.000 Ft/kg-os árat is hajlandó volt megfizetni.

A termesztőknek sokszor hónapokba telik, mire eldöntik, hogy melyik kávéjukat küldjék el az ilyen megmérettetésre. Először általában helyileg is megversenyeztetik a kávéikat, majd a továbbjutó kávékat a következő fordulóban nemzetközi bírák bevonásával és egy pártatlanságot biztosító ellenőrzési folyamattal vizsgálnak tovább. A nagy tételben vásárlóknak pedig egy szigorú jóváhagyási folyamaton kell átesniük, melyben a hírnevüket és a hitelképességüket is bizonyítaniuk kell.

A legtöbb aukción van egy minimum pontszám, amit a kávéknak el kell érnie, ha nevezni akarják, más kávéknak pusztán azért lesz magas az ára mert kevés van belőlük vagy mert valamilyen díjat már elnyertek. Wilford Lamastus Jr. a Lamastus Family Estates vezetője. A Lamastus Family egy 1918-ban alapított kávéfarm csoportosulás. Családjuk már többször megnyerte a BoP versenyeit, 2016 óta ötször szereztek első helyezést Geisha kategóriában. 2019-ben az Elida Estate-vel nyertek BoP díjat. Wilford pedig maga is a Panama Brewers Cup bajnoka 2019-ben és 2020-ban is.

Wilford elmondja, hogy sokszor előfordul, hogy az egykori nyertes termesztők már a versenyek előtt mintákat küldenek a potenciális vevőknek, ezzel elindítva egy licit háborút, ami persze aztán növeli az egyes tételek árait. Hozzáteszi, hogy az ilyen módon felértékelt kávék ára nem feltétlen tükrözi a minőségük kiemelkedését, ilyen példa a Kopi Luwak esete is. Ő is hangsúlyozza, hogy az ár nem mindig tükrözi a minőséget. Ugyanis vannak kávék, amik bizonyos versenyek elnyerése után kerülnek árverésre, ezek pontozását szakemberek és komoly kóstolások támasztják alá. Ugyanakkor vannak kávék, amiket privátban értékesítenek, ezeket nem támasztják alá szakemberek így a vevők nem lehetnek biztosítva a minőségről, amit a szigorú pontozás vagy az elnyert díjak visszatükröznek.

Mit szólnak a fogyasztók a drága kávéhoz?

A drágább kávék elsődleges felvevőpiaca a pörkölő üzemek. Ugyanakkor egyre több magánszemély is érdeklődik a drága kávék iránt. Ibrahim Al Mallouhi, az Egyesült Arab Emírségek 2018-as Brewers bajnoka és a dubai Espresso Lab Pörkölő tulajdonosa nemrégiben 3.000.000/kg-os áron vásárolta meg Joseph Brodsky Signature Coffee #2105 kávéját a Ninety Plus-tól.

Hozzáteszi, hogy már a vásárlás előtt reklámozta ezt a kávét egy szűk közönségnek, ami egyébként ízeiben a datolyaszilva, baby jackfruit, szegfűszeg, aguapanela és tamarind aromákat tartalmazza.

Ugyanakkor az is biztos, hogy a drága kávékat csak akkor érdemes megvenni a pörkölőknek, ha azt képesek megfelelő profizmussal megpörkölni. Ehhez viszont rengeteg kísérletezés, tanulás szükséges. Csak akkor tudják az egyébként csodálatos ízprofilokat életre kelteni, ha folyamatosan fejlesztik magukat és a készségeiket. A pörkölők helyes hozzáállása egyrészt segíti a kávék jó tulajdonságainak kiemelését, másrészről segíti a fogyasztók ismeretének a bővítését is. Ahogy Jordan Dabov is mondja, a pörkölők a híd a termesztők és a fogyasztók között.

Hogyan hat vissza a termesztőkre a kávé magas ára?

A magas ár azt is lehetővé teszi, hogy a termesztők visszaforgassák a pénzt és javítsák a kávétermelésük folyamatait, képzésekre és felszerelésekbe fektessék a pénzt. Így az innováció és a jobb eszközök jobb minőséget eredményezhetnek. Persze ehhez szükséges, hogy a pénz vissza legyen forgatva és az is fontos, hogy a termesztők számára továbbra is a minőség javítása legyen az elsődleges cél, nem pusztán az egyediség vagy a ritka tétel megalkotása.

Persze ha egy termesztő egy adott vásárló számára biztosítja a kávéját, akkor annak a kávénak az árát nem pontozás vagy bírálat alapján határozzák meg, így az nem feltétlen tekinthető jó minőségnek bármennyire is drága.

Mi jó származhat a pörkölőknek a drága kávékból?

Azon túl, hogy a pörkölők a fogyasztók kedvéért hajlandóak beruházni drága kávéra, olykor egy-egy drága kávé megvásárlása jó marketinghúzásként is funkcionálhat. Egy különleges vagy díjnyertes kávé megvásárlása ugyanis felkeltheti a figyelmet a nemzetközi médiában és olykor a beszerzés költsége még mindig alacsonyabb, mint ha azt direkt marketingre vagy marketing szakemberekre költenék.

Jó példa erre, hogy amikor a Lamastus Family Estate egyik Geisha-ját rekordáron, nagyjából 600.000 Ft/kg-os áron adták el, arról hírt adott a BBC, a L.A. Weekly, a VinePair és más online csatorna is. Az ilyen nyilvánosság pedig természetesen növelheti az adott kávé utáni keresletet és azok a pörkölők, akik beszerzik számíthatnak rá, hogy a közvélemény jó véleménnyel lesz a munkájuk minőségéről.

Egy másik jó reklám a pörkölők számára, ha a kávéikat maguk is elkészítik, akár egy saját kávézóban, illetve, ha sikerül a nagyobb versenyekre bejuttatniuk a terméküket.

Manapság a drágább kávék egyre népszerűbbek, nem csak a pörkölők, hanem a fogyasztók körében is. Ez a tendencia felhívja a figyelmet a termesztők munkájára is. Összegezve tehát a drágább kávé vásárlása egy jó folyamatot indíthat be, minőségi munkára ösztönözheti a termesztőket és a pörkölőket is. Ugyanakkor mindig érdemes észnél lenni és fogyasztóként is figyelni a saját ítélőképességünkre, mert igaz a mondás, a jó minőségű kávé drágább lehet, de nem minden drága kávé minőségi.

VÁRUNK SOK SZERETETTEL  Barista Tanfolyamunkon BUDAPESTEN 2020.06.15.-ÉN! 17:00-KOR MÁR KEZDŐDIK AZ ELSŐ ELMÉLETI ÓRA! A Barista Akadémia ÉS A Mojito Mixeriskola A KÖVETKEZŐ TANFOLYAM TÍPUSOKAT INDÍTJA EL, EZEN AZ IDŐPONTON: ALAP Barista, HALADÓ barista tanfolyam, ALAP mixertanfolyam, HALADÓ mixertanfolyam, 2 IN 1 MIXER ÉS BARISTA TANFOLYAM.

LEGYEN A SZAKMÁD A SZENVEDÉLYED, IRATKOZZ BE MÉG MA!
KÉRDÉSED VAN? +36 20 35 84 00
ÍRJ NEKÜNK! INFO@MOJITO.HU
CÍMÜNK: 1071 BUDAPEST, LÖVÖLDE TÉR 2.
NYITVA TARTÁS: MUNKANAPOKON 12:00-18:00