A Covid-19 hatása a kávé piacát is elérte, de a megszokott minőségben folytatjuk barista tanfolyamainkat!

2020 eleje óta a Covid-19 világjárvány szinte minden iparágat megváltoztatott világszerte, és ez alól a kávéágazat sem volt kivétel.

Most, több mint 18 hónap elteltével kezdjük látni a járvány közép- és hosszú távú hatásait a kávéiparra vonatkozóan is. Szóval, hogyan változtak a dolgok? És mi várható a következő hónapokban és években?

Hogy többet megtudjak arról, hogy a világjárvány hogyan érintette az ellátási lánc különböző összetevőit, a Mercon Specialty csapatának két tagjával és egy kávépörkölővel beszélgettünk .

dragul a kávé barisa tanfolyam

A KÁVÉELLÁTÁSI LÁNC

A cserjétől a csészéig a kávéellátási láncban rengeteg ember vesz részt, a világ minden tájáról, a gazdálkodóktól a kereskedőkig, pörkölők, kávézók tulajdonosai és még sokan mások. Amikor 2020 elején kitört a járvány, az élet gyökeresen és azonnal megváltozott mindenki számára a kávék piacán.

Jason Sawicki a Mercon Specialty operatív vezetője . „A kávé egy összetett globális ellátási láncon halad keresztül a származási országoktól a végfelhasználókig” – mondja. „A járvány jelentős károkat okozott ebben a kényes láncolatban.”

Jason az ellátási lánc nagyon egyszerű lebontásával kezdi.

Idézem: „Miután a zöld kávét feldolgozták, zacskóba csomagolták, nagy teherkonténerekben átszállítják  az óceánon keresztül, import céljából.

„Onnan a kávét gyakran nagy raktárakba küldik tárolásra, és a kávéimportőrök, pörkölőknek adják el. Pörkölés után az utolsó út a forgalmazókon át, az élelmiszerboltokhoz és kávézókhoz vezet.”

Amikor azonban kitört a járvány, minden szinte egyik napról a másikra megváltozott. Kávézók, éttermek, irodák, szállodák és számos más vállalkozás bezárta kapuit, és a kávéfogyasztókat világszerte otthonukba utasították.

 

MILYEN KÖVETKEZMÉNYEKKEL JÁRT?

Jason leegyszerűsíti: „Az otthonon kívüli kávé iránti kereslet meredeken csökkent, de az otthoni kávé iránti kereslet nőtt.

„Ez az out-of-home kontra otthon dinamika vált globális trendé minden típusú termék esetében” – folytatja. „Az utazásokhoz, éttermekhez és egyéb szolgáltatásokhoz való korlátozott hozzáférés miatt a fizikai termékek iránti kereslet meredeken nőtt, és ez azt eredményezte, hogy történelmi mértékben nőtt a kikötőbe érkező teherhajók száma.”

Az így kialakuló dominóeffektus számos problémát okozott a zöld kávé beszállítóinak és üzleti partnereiknek.

Felipe Cam a Mercon Coffee Group kereskedelmi műveletek és információtechnológiai igazgatója. Azt mondja: „A világjárvány előtt a globális logisztika meglehetősen jó munkát végzett.

„A behozott termékek mennyiségének váratlan növekedése azonban soha nem látott szűk keresztmetszeteket és fennakadásokat okozott a teljes ellátási láncban.”

Felipe és Jason is számos kihívást sorol fel, amelyeket ez a zavar okozott. Rövid távon mind a kikötői, mind a fuvarozási társaságok szenvedtek attól, hogy alkalmazottaik betegszabadságon vagy karanténban voltak. Ez azt jelentette, hogy több hajó volt, mint amennyi kikötői hely állt rendelkezésre.

Hosszabb távon a Covid-19 szállítókonténerhiányt, kevesebb nehéz tehergépjármű-vezetőt, teljes kapacitással működő raktárakat és fizikai távolsági korlátozásokat okozott – ami sok szállítási területen korlátozott kapacitást jelentett.

„Manapság nem az a kérdés, hogy a kávé időben elkészül-e vagy sem” – mondja Felipe. „Ehelyett inkább az a kérdés, hogy hány napot késik a szállítmány.”

dragul a kávé barisa tanfolyam

SZOROSABB KAPCSOLATOK AZ ÜZLETI PARTNEREK KÖZÖTT

Jason kifejtette, hogy ezek a hiányok és fennakadások két fő problémához vezettek: a megnövekedett szállítási költségekhez és a szállítási késésekhez.

A szállítók számára ennek számos következménye van. Felipe például azt mondja, hogy sok időt kell tölteniük a foglalásokkal és a nyomon követéssel, és minden nap tájékoztatniuk kell az ügyfeleket az új érkezési időpontokról.

„A helyzet változékony, de továbbra is értékeljük a lánc mentén lévő pontokat, hogy lehetőségeink szerint minimalizáljuk a károkat” – magyarázza Jason. „Igyekeztünk átláthatóak lenni, és gyakrabban kommunikálni ügyfeleinkkel, hogy mindannyian jobban felkészülhessünk és tájékozottak maradhassunk.

Mind Jason, mind Felipe megjegyzi, hogy a járvány miatt szorosabbra kell fűzni a kapcsolatokat az üzleti partnerekkel, különösen, ha azok a tengerentúlon vannak. Szerintük ez biztosítja, hogy a kávé oda kerüljön, ahol lennie kell, és mindenki igényeit kielégítsék.

Fontos volt a Mercon számára:” …hogy közel maradjon a gyártókhoz és megértse, milyen nyomás nehezedik rájuk, és hol tudunk segíteni” – mondja Jason.

„Arra törekedtünk, hogy ügyfeleink költségeit stabilan tartsuk, törekedtünk a transzparenciára, és próbáltunk azonosulni az ügyfeleinkre nehezedő kihívásokkal, hogy lássuk, hogyan tudunk segíteni” – folytatja.

Felipe kiemelte, hogy az átláthatóság hihetetlenül fontos, és hozzátette, hogy a Mercon partnerei „rugalmasak és megértőek”.

DIGITÁLIS LEHETŐSÉGEK A KÁVÉÁGAZATBAN

A Covid-19 világjárvány idején a globális ipar előtt álló kihívásokra válaszul sokan az üzleti élet digitális oldalára helyezték a hangsúlyt. Ez azt jelentette, hogy nagyobb hangsúlyt kellett fektetni a virtuális kommunikációra, az e-kereskedelemre és mindenre, ami segített láttatni a cégeket.

Jason megjegyzi, hogy a Merconnak már a világjárvány előtt élen kellett járnia a digitális kommunikácóban. „Mint egy multinacionális vállalat, amelynek értékesítési irodái vannak a világ több mint tíz országában, a digitális kommunikáció mindig is fontos szerepet játszott üzletvitelünkben” – mondja.

„Már jóval a Covid-19 megjelenése előtt éltünk az internet által nyújtott lehetőségekkel” – teszi hozzá. „Lehetővé tette számunkra, hogy lépéselőnyben legyünk a természeti katasztrófákkal, a kormányzati intézkedésekkel és most egy globális világjárvánnyal szemben.”

Felipe egyetért. „Az egész vállalati világ most minden eddiginél jobban össze van kötve online csatornákon keresztül” – mondja. „Ez azt jelenti, hogy láthatjuk, hogy a vállalkozások maximalizálják technológiai fejlődésüket a kommunikáció terén is.

Mindketten megerősítették, hogy ez simábbá tette az otthoni munkavégzésre való átállást.

„Ez minden bizonnyal megkönnyítette az egyre növekvő virtuális munkamódhoz való alkalmazkodást és azt, ahogyan partnereinkhez közeledünk a járvány idején” – teszi hozzá Felipe.

„Most Zoom-találkozókon, WhatsApp-on és még VR farmtúrákon keresztül is beszélünk a pörkölőkkel” – teszi hozzá. „Valós lépéseket tettünk a pörkölőkkel való kommunikáció fejlesztésében.

„A világjárvány arra is rávilágított, hogy a láncban résztvevő következő szereplőket is több információval kell ellátni, tehát a pörkölőknek is jobban kell segíteni a kávézók munkáját.”

Jason megjegyzi, hogy a Merconnak vannak „menő projektjei az ellátási lánc nyomon követhetősége érdekében”, és hogy „alig várja, hogy hamarosan bemutathassa ezeket az ügyfeleknek”.

dragul a kávé barisa tanfolyam

A KÁVÉPÖRKÖLŐ SZEMSZÖGE

A Baronet Coffee Inc. egy kávépörkölő, amelynek székhelye Windsor, Connecticut, USA. Sok máshoz hasonlóan ők is azonnal érezte a Covid-19 hatását a működésükre.

Bruce Goldsmith a Baronet Coffee elnöke. A cég elsősorban az otthoni kávéfogyasztókat célozza meg, a kiskereskedelmen és a horeka piacán keresztül.

Hozzáteszi: „Ezeket a csatornákat súlyosan érintették a járvány miatti kényszerleállások és a vártnál lassabb tempójú gyártás.”

Bruce azonban megjegyzi, hogy üzletükben a kávé kiskereskedelmi része nőtt, mivel a fogyasztók több kávét kezdtek inni otthon, amikor az üzletek 2020-ban bezártak.

„Válaszként megnöveltük kapacitásunkat, hogy több kiskereskedelmi csomagolt kávét állítsunk elő az otthoni fogyasztók számára” – mondja. „Át is tértünk egy új ERP rendszerre, hogy hatékonyabbak legyünk.”

Bruce azonban azt is megjegyzi, hogy minden pörkölő számára kulcsfontosságú volt a zöldkávé-disztribútorok támogatása a járvány idején.

„A járvány idején az egyik legfontosabb célunk az volt, hogy megfeleljünk ügyfeleink folyamatosan változó igényeinek, miközben gondoskodunk alkalmazottjainkról és az általunk kiszolgált közösségekről” – mondja Bruce.

„A Mercon lehetővé tette számunkra, hogy a zöld kávé készletünket a megfelelő szinten tartsuk, és megfeleljünk a  sokszor lehetetlennek tűnő elvárásoknak” – teszi hozzá. „Több száz font kávéval támogattuk a frontvonalban dolgozó alkalmazottakat és a környékbeli menzák ellátását is segítettük.”

Vajon MARADANDÓ NYOMOT HAGY A járvány a KÁVÉELLÁTÁSI LÁNCBAN?

Bruce azt mondja, hogy optimista a jövőt illetően, és szerinte a világjárvány által előidézett változások „jobbá tesik a vállalatot és az iparágat”.

Azt is elmondja, hogy megváltozott üzleti szemléletük, és megjegyzi, hogy a nehézségek megerősítették őket.

„Negyedik generációs családi vállalkozásként sok gazdasági recesszión mentünk keresztül, de ilyen mértékű egészségügyi világjárványon még sohasem” – magyarázza Bruce. „A járvány során megtanultuk, hogy nem az üzletmenet a legfontosabb, ez másodlagos és rengeteget számít az alkalmazottak és beszállítók testi egészsége.”

Jason és Felipe is optimisták voltak, és megjegyezték, hogy rengeteg pozitív változás ment végbe a pandémia alatt.

„Teljesen láthatóvá válik, hogy a globális kávéellátási lánc mennyire összefonódik más iparágbeli láncolatokkal” – mondja Jason. Azt gondolja, hogy a negatív hatások rövidtávúak, és végül a fejlődés sokkal pozitívabb hatásokkal fog járni.

„Becsléseink alapján úgy látjuk, hogy  a kereslet és kínálat folyamatosan stabilizálódik” – teszi hozzá és megjegyzi: „A világjárvány drasztikus hatása feltárta a sebezhető pontokat.

Felipe is úgy gondolja hogy a világjárvány inkább pozitív, mint negatív hatással van az ellátási láncra, és „fontos tanulságokhoz vezetett, az elmúlt időszak amelyeket súlyozottan figyelembe kell venni”.

Kétségtelen, hogy a világot – és a kávészektort – visszavonhatatlanul megváltoztatja a Covid-19 világjárvány. A változás azonban nem mindig negatív.

A kávés üzletek minden eddiginél jobban megmutatták rugalmasságukat és alkalmazkodóképességüket, hogy megfeleljenek a fogyasztók változásainak, a működési korlátoknak és a globális egészségügyi status quo-nak. Ha más nem is, ez inspiráló, és azt mutatja, hogy jó okunk van arra, hogy optimisták maradjunk a kávé jövőjét illetően, és kreatívabbak legyünk, mint valaha.

VÁRUNK SOK SZERETETTEL !Akciós! Barista Tanfolyamunkon !  A Barista Akadémia ÉS A Mojito Mixeriskola A KÖVETKEZŐ TANFOLYAM TÍPUSOKAT INDÍTJA EL: ALAP Barista, HALADÓ barista tanfolyam, ALAP mixertanfolyam, HALADÓ mixertanfolyam, 2 IN 1 MIXER ÉS BARISTA TANFOLYAM.

LEGYEN A SZAKMÁD A SZENVEDÉLYED, IRATKOZZ BE MÉG MA!
KÉRDÉSED VAN? +36 20 35 84 00
ÍRJ NEKÜNK! INFO@MOJITO.HU
CÍMÜNK: 1071 BUDAPEST, LÖVÖLDE TÉR 2.
NYITVA TARTÁS: MUNKANAPOKON 12:00-18:00