A vendéglátós szakma nem könnyű: hosszúak a műszakok, sokszor udvariatlanok a vendégek. De persze vannak szépségei is. A barista szakma alapjait mindenképpen megtanulhatod a Barista Akadémia alapfokú barista tanfolyamán, hogy legalább a szakmai részével ne legyen gondod. Íme 10 vendégtípus, akiktől még a legtürelmesebb barista is ki jön a sodrából.

1. Aki sosem ad borravalót. Ez a típus valószínűleg még nem dolgozott vendéglátásban, de lehet, hogy sehol sem. Általában ezek azok az emberek, akiknek nem az anyagi gondjaik miatt nem tudja borravalóra, hanem mert a baristákat és a vendéglátásban dolgozó embereket nem kezelik magukkal egyen rangúnak. Természetesen ezt nem szabad személyes sértésnek venni!

2. Aki nem köszön. A kávézóba belépve a legtöbb ember első dolga szemkontaktust keresni a személyzet egyik tagjával és köszönni nekik, még ha messze is vannak, legalább egy bólintással jelezni, hogy beléptünk és észrevettük őket. Sajnos ez nem mindenkinek egyértelmű, így vannak olyan vendégek, akik a kávézóba belépve, rólunk látszólag tudomást sem véve leülnek egy asztalhoz vagy a pulthoz sétálnak és „kérnek”. Illetve rendelnek, mert a szótárukból a köszönés mellett ez is hiányzik.

3. Aki leül a koszos asztalhoz. Vendéglátós körökben egyértelmű, hogy egy olyan asztalhoz, ami még nincs leszedve, nem ülünk le. Még akkor sem, ha az az egyetlen szabad asztal. A koszosan hagyott asztalok általában időhiány miatt nincsenek leszedve és letakarítva, így érdemes a személyzettel lekommunikálni a helyzetet és nem duzzogva arrébb tolni a csészéket az asztal túlsó végére.

4. Aki nem tud dönteni és eközben azt sem veszi észre, hogy mögötte az ajtóig áll a sor. Sajnos ezt a vendégtípust nehéz meggyőzni arról, hogy előbb üljön le egy asztalhoz és tanulmányozza át a menüt. Általában „már mindjárt” döntenek, de ez hosszú perceknek tűnhet a pult túloldaláról és a sorban állók sem díjazzák ezt a fajta döntésképtelenséget.

5. Aki nagyon siet és mindent azonnal vagy lehetőleg tegnapra szeretne. Ez a kategória nem igényel túl sok magyarázatot, mindannyian találkoztunk már vele (persze az összes többivel is). Legtöbben a sietség mellé még fontoskodnak is, kiemelve, hogy ők mennyire elfoglalt emberek és mennyire nem érnek rá arra, hogy megvárják, amíg elkészül a kávéjuk.

6. Aki mindenbe beleköt. Ha túl keveset töltesz a csészébe az a baj. Ha túl sokat, akkor az, mert leönti magát, kiborul, stb. Igazából nem tudsz jót tenni vele kapcsolatban. El kell fogadnod, hogy panaszkodni fog akármi történik. Persze ennek ellenére visszatérő vendég.

7. Aki folyton telefonál és nagyon elfoglalt, akárcsak az 5. típus képviselői. Még annyi időre sem tudja letenni a telefont, amíg rendel, így tulajdonképpen a pultra helyezett apró mennyiségéből ítélve, és a telepátia segítségével tudod csak kitalálni, mit szeretne. Ha szerencséd van, akad annyi ideje, hogy a telefont magától eltartva azt mondja, hogy „egy kávét”. És te tovább állsz ott és várod, hogy kifejtse, de sosem fogja. De tulajdonképpen akármit kap a pénzéért, nem panaszkodik – hiszen nincs ideje.

8. Aki hangos, mert otthon ezt szokta meg vagyazért, mert magáénak érzi a helyet. Hangosan rendel, hangosan beszélget, hangosan telefonál, titkon élvezi a feltűnést.

9. Aki csak egy espressot rendel és a nap hátralévő részében csak csapvizet kér. Egész nap a laptopját bújja, valószínűleg egyetemista vagy üzletember iroda nélkül. Az a fajta vendég, akit záráskor is nehéz megkérni, hogy távozzon.

10. Akik nagyon szerelmesek. Minden alkalmat megragadnak egy kis enyelgésre, ez alól a rendelés ideje sem kivétel. Zárásig (és még tovább is) maradnak a laptopját bújó idegennel egyetemben. Nem hajlandóak tudomást venni a külvilágról.

Persze a vendéglátásnak nem csak ez az oldala létezik. Nagyon sok vendég kér, köszön, jattol, időben elmegy, stb. De az embertípusok sok színűsége miatt olyan izgalmas ez a szakma: minden nap új kihívásokat tartogat. Karrierünk előrehaladtával egyre több szituációt tudunk megfelelően kezelni és így kitűnő barista/felszolgáló/mixer válhat belőlünk, hiszen a vendéglátás nem csak az italok elkészítéséről szól!

Ha szeretnétek baristákká válni és a szakmában dolgozni, akkor jelentkezzetek április 11-én induló alapfokú barista képzésünkre. Ha a latte art művészetét is szeretnétek elsajátítani, akkor válasszátok a Profi barista csomagot, melyhez a Barista MasterClass workshopunkat ajándékba adjuk! A Profi barista csomag ára mindössze 125.000 Forint, ami tartalmazza a 6 hetes alapfokú barista képzést, a 6 hetes haladó barista képzést és a Barista MasterClass workshopot, ami 1 alkalmas (3 óra).

Jelentkezés:
Jelentkezni a tanfolyamkezdés napjáig lehet személyesen a Barista Akadémián (1071 Budapest, Lövölde tér 2.) minden hétköznap 10-18 óra között valamint a tanfolyamkezdés napján 16-17 óra között.

Információ:
info@mojito.hu
06/20-355-8400
(H-P, 10-18)