Hogyan hozták létre a kávét és miért? Hogyan alakult ki ekkora kultúra köré, hogy ma már barista világversenyeket rendeznek? Mi valójában az első, a második, a harmadik és a negyedik hullámos kávé?

Nehéz egészen az első kávéfogyasztásig visszamenni időben, de valószínűleg Afrikában és a Közép-Keleten használták először az 1400-as években egyfajta stimulánsként, gyógyszer gyanánt. Az oszmán birodalom uralkodása során egyre elterjedtebb lett, piacokon árulták majd kialakultak a kávéházak. Az európai hatalmak gyarmatosításai során szinte az egész világon elterjedt és a politikában aktívan részt vevő férfiak, tárgyalások, üzletkötések jelképévé vált. Az egyház a kávéházakat rendkívül veszélyes helyeknek tartotta és a Salem-i miniszterek (1702) sem kedvelték, mert úgy gondolták, akik oda járnak, nem hisznek a boszorkányságban. Ez a fajta felfogás egészen az 1800-as évekig tartott, amikor az emberek általánosságban elkezdtek másképp gondolkodni a kávéról és a kávézókról.

Az első hullám:
Az otthoni kávékészítés egyre elérhetőbbé vált és futótűzként terjedt a módos családok körében. Az 1800-as évek során Folger’s és Maxwell House megnyitották a kávézójukat, ahol az instant kávé mellett egy olyan kávégépet is használtak, ami egészen az 1970-es évekig népszerű maradt. Az 1900-as évek elején újfajta espresso gépek jelentek meg, majd nem sokkal ezután a Nescafé és más instant kávék is piacra kerültek. Bár instant kávé már a Nescafé előtt is létezett, a cég egy újfajta eljárást használt, az úgynevezett fagyasztásos szárítást. Ennek köszönhetően a kávé tovább megőrizte frissességét és szállítani is könnyebb volt. Az instant kávé elterjedése nagyban köszönhető a külföldön állomásozó amerikai katonáknak.

A második hullám:
A kávézás önmagában már nem elégítette ki az embereket. Magas minőségre és speciality élményre vágytak. 1970-ben megalapították a Starbucksot, 1974-ben Erna Knutsen először használta a „speciality coffee” kifejezést a Tea & Coffee Trade Journal-ban, 1982-ben megalapították a Speciality Coffee Assocation of America- t (Amerikai speciality Kávétársaság).

A harmadik hullám:
Az emberek a minőségi kávén túl már a kávé eredetére, történetére is kíváncsiak. Szeretnék tudni, melyik farmról érkezik a kávé, amit megisznak, azon az adott farmon milyen körülmények vannak. Továbbá az íz élmény is nagyon fontossá válik: népszerűbb lesz a világos pörkölés, a savas ízek, a gyümölcsös aromák. A fogyasztókat egyre inkább érdeklik a feldolgozási eljárások is: száraz, mosott, honey, stb. Elterjednek a barista versenyek is több féle kategóriában, amatőr és profi szinteken.

A negyedik hullám:
Sokak szerint csak egy marketing fogás, mások úgy gondolják, hogy ez az út a fejlettebb technológiához és az alapanyagok bölcsebb felhasználásához és hisznek benne, hogy már most is a negyedik hullám tart.

Ha mélyebben érdekel a kávé/kávézás illetve a barista szakma, akkor jelentkezz április 11-én, budapesten induló barista tanfolyamunkra, ahol sokkal részletesebben tanulhatsz a cikkben szereplő tényekről és még sok minden másról is! Az alap barista tanfolyam keretein belül megtanulhatod beállítani az őrlőt és megfelelően használni a kávégépet. Valamint minden alapfokú barista óra elején egy speciality kávéból készült V60 csepegetett kávét készíthettek el és kóstolhattok meg. A barista MasterClass kifejezetten az alternatív kávékészítéssel foglalkozik: Hario V60, Syphon, AeroPress, French press valamint speciality espresso készítése, espresso beállítása ízhibák alapján, ízintenzitás növelése, csökkentése.

Információ:
info@mojito.hu
06/20-355-8400
(H-P, 10:00-18:00)